Ahad, 12 Februari 2012

MUZIUM PERAK


Hari ini aku berada di Taiping Perak.. Lama jugak aku dah tak datang sini.. Kalu tak silap aku kali terakhir aku datang ialah pada tahun 2002.. Masa tu aku masih lagi menuntut di UUM Sintok Kedah.. Kebetulan aku ada member yang tinggal kat Kemunting so adala 2 or 3 kali aku datang jalan-jalan kat umah dia.. Suasana dan jalan-jalannya pon dah banyak berubah maklumlah dah dekat 10 tahun tak penah datang lagi sejak abis belajar.. Kali ini kedatangan aku ke Taiping dalam misi jalan-jalan dan ronda-ronda dengan ditemani tunang aku yang tersayang (",).. So dipendekkan cerita destinasi aku yang pertama di Taiping ni ialah Muzium Taiping.. Sapa yang dah penah pegi angkat tangan hehehehe... 


Kedatangan aku kat Muzium Taiping ini telah disambut oleh sebuah patung tembaga yang berdiri megah dibahagian luar muzium dengan terukirnya watak seorang Jeneral Tentera masa zaman pendudukan inggeris kat tanah melayu ni.. Sape nama dia aku dah lupalah huhuhu.. Menurut keterangan yang ada di hadapan patung tembaga ni, dulunya patung tembaga ni diletakkan di sebuah kem tentera dan kemudiannya diserahkan kepada pihak muzium untuk dipamerkan dan dijadikan sebagai bahan tinggalan sejarah.. Kiranya nak bagitau orang ramailah ni pasal Jeneral inggeris dulu.. Ermm pada aku kalau tak kenal pon takpe hehehe..

Galeri pertama yang aku lawati kat dalam muzium ni ialah galeri binatang-binatang.. Ada macam-macam spesis binatang dipamerkan.. Dari yang tinggal rangka sampailah ke bentuk rupa binatang yang sebenar.. Dari yang hidup di daratan hinggalah spesis hidupan air dan lautan.. Dari spesis yang berjalan, merangkak, menjalar dan melompat hinggalah spesis yang berterbangan.. Tapi yang mengagumkan aku, semua spesis-spesis ini bukanlah yang di awet.. Tapi bentuk binatang yang direka menggunakan simen dan tanah liat.. Fuhhh kreatif sungguh orang seni ni.. Sebijik macam binatang hidup.. Sesungguhnya anugerah TUHAN itu amat tak ternilai..

Ni la rupa rangka tapir.. huhu
Ni pulak rangka harimau malaya..
Ular Sawa..
Sorry bukan kawan aku ok....
Seladang..
Burung Hantu..
Semuanya nampak macam real kan (",).. Seterusnya kami pegi pulak ke galeri yang kedua iaitu galeri dimana mempamerkan budaya dan tradisi masyarakat perak dulu-dulu.. Antaranya ialah seni pertukangan logam di mana ia merupakan salah satu daripada pekerjaan utama masyarakat perak dahulu kala.. Terdapat juga model kesenian anyaman warisan Perak dan kepelbagaian budaya masyarakat Melayu, Cina dan India dalam meraikan sambutan mengikut agama masing-masing..





Kami mengakhiri kunjungan ke Muzium Perak ini dengan melawat galeri yang ketiga dan terakhir dmana ia memaparkan tentang budaya dan kepercayaan masyarakat terdahulu tentang amalan dan gaya hidup serta kepercayaan ritual yang diwarisi daripada nenek moyang mereka.. Kepercayaan kepada semangat-semangat yang lahir melalui pemujaan, upacara spiritual dan mimpi dan kemudiannya dizahirkan melalui ukiran-ukiran topeng yang di ukir pada kayu dan kemudiannya dipersembahkan dalam satu upacara khas.. Upacara ini dianggap dapat memberikan semangat serta kekuatan disamping memberikan limpahan rezeki kepada kehidupan mereka sehari-hari..



Selain daripada itu, di dalam galeri ini juga ada memaparkan tentang suku-suku kaum orang asli yang terdapat di seluruh tanah semenanjung.. Suku kaum ini berbeza-beza mengikut zon iaitu dibahagian selatan, bahagian timur, bahagian utara dan bahagian tengah semenanjung.. Keunikan masyarakat ini ditonjolkan melalui replika rumah kediaman masyarakat orang asli, kehidupan dan aktiviti seharian mereka seperti berburu dan menangkap ikan.. Dan terakhir sekali adalah penemuan dan penceritaan tentang sejarah awal tembikar di tanah melayu..






Pengembaran aku di Muzium Negeri Perak ini berakhir di sini kerana selepas ini aku bercadang untuk melawat ke satu lokasi yang lain pula bagi memenuhkan aktiviti jalan-jalan sambil meronda aku di daerah Taiping ini.. Kepada yang sesekali datang ke Taiping ini jangan lupa untuk singgah ke Muzium Perak yea.. Sebelum aku mengundurkan diri ada beberapa keping gambar lagi khas buat tatapan korang yea (",)..













- BERBANGGA DENGAN SEJARAH SENDIRI ADALAH LEBIH BAIK DARI MENGAGUNGKAN BUDAYA BANGSA LAIN- 



1 ulasan: