Isnin, 12 Mac 2012

All England: Lin Dan Menang Mudah



Keputusan Badminton All England edisi kali ini sememangnya aku dah duga.. Dalam badminton Malaysia ni kita terlalu mengharapkan kepada seorang jaguh dan pada aku cuma dia saje yang terlalu diharapkan untuk menjaga maruah negara.. Mana peginya pemain-pemain yang lain? pemain pelapis? Ermm seolah-olah tak boleh diharap.. Sebenarnya dah lama aku tak mengikuti langsung perkembangan badminton ni.. Mana taknya balik-balik orang yang sama yang terpaksa memikul harapan negara.. Pemain lain tu cuma sebagai pelengkap yang pada aku ada pon tak membawa untung kalau takda pon takpe.. 

Berdasarkan pertandingan baru-baru ini sekali lagi cuma Datuk Lee Chong Wei berseorangan yang berjaya membawa  cabaran negara hingga ke peringkat final.. Kadang-kadang kesian jugak aku tengok kat dia tapi nak buat camne dah pemain lain semuanya reput.. Rasa-rasanya dah terlalu banyak pelaburan yang pihak kerajaan bagi untuk menaikkan mutu sukan badminton yang pada satu ketika dulu Malaysia merupakan jaguh yang sangat digeruni samada di peringkat asia mahupun dunia.. Tapi tu semua dah tinggal kenangan.. Teringin jugak nak lihat badminton ni bangkit semula dan gemilang seperti dulu.. Agak- agak boleh lagi tak.. 

Menurut laporan media pada final semalam Impian Datuk Lee Chong Wei memburu gelaran hatrik Kejohanan All England tidak kesampaian bila dia terpaksa berundur sebelum sempat menghabiskan perlawanan akhir dengan seteru utamanya, Lin Dan di National Indoor Arena, Birmingham. Selepas tewas 19-21 pada set pertama, Chong Wei yang memulakan perlawanan dengan kecederaan bahu kanan, kelihatan agak terbatas pergerakannya pada awal set kedua dan ketika dia ketinggalan pada kedudukan 2-6, pemain No.1 dunia itu memutuskan untuk tidak meneruskan permainan.

P/S  Jangan salahkan dia sebab pada aku Datuk Lee Chong Wei telah menunjukkan prestasi yang cukup membanggakan selama ini.. Berapa banyak pencapaian terbaik yang dia telah sumbangkan kepada negara secara berseorangan.. Apa-apa pun well done Datuk Lee Chong Wei anda memang terbaik.. Pemain lain? Ermmmmmm..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan