Ahad, 18 Mac 2012

Merayap D' Pasar Satok


Minggu ni maybe last week peluang untuk aku jalan-jalan kat Pasar Satok @ kuching kot.. Nak tau sebab apa? Sebab aku dah nak posting balik KL hehehe.. Ermm lagi 2 minggu bumi Sarawak bakal aku tinggalkan.. Tapi mungkin takla selamanya sebab lepas ni pun tugas aku kat tempat baru masih boleh bagi aku peluang datang sini balik jalan-jalan free (",)..

Petang tadi lebih kurang pukul 2.30 petang aku merempit dengan kapcai QAM aku tu menuju ke Pasar Satok Kuching.. Tujuan aku takde lah specifik pun nak pegi sana tu cuma nak beli dua tiga barang je.. Kebetulan hari ni ada pasar minggu.. Kat Kuching ni Pasar Satok la yang paling top.. Nak cari barang-barang dapur ke, baju-baju ke, buah-buahan ke, ikan terubuk masin ke belambak kat sini murah-murah hehehe..

Seawal perjalanan aku petang tadi pada mulanya cuaca agak cerah di Samarahan ni.. Tapi setibanya kat bandar Kuching aku telah disambut dengan hujan renyai-renyai.. Takkan nak patah balik kot.. Alang-alang dah nak sampai baik aku teruskan.. Ala basah sikit je sebab hujan pun takde lah lebat..


Seperti biasa kat pasar minggu ni memang ramai warga Kuching datang membeli belah especially beli keperluan barang-barang dapur.. Parking pun susah nak dapat nasib baikla aku naik kapcai bolehla selit-selit parking kat depan KFC.. Mula-mula aku ronda-ronda dulu.. Abis sekeliling pasar aku jelajah daripada tempat membeli barang-barang keperluan dapur, makanan-makanan ringan, buah-buahan sampailah ke bahagian pakaian dan cenderahati.. Kebiasaannya memang macam tu pon aku kalau bejalan.. Kenala ronda-ronda dulu buat tinjauan so senang nanti bleh kenal pasti dulu apa barang yang nak dibeli.. Takdelah nak mengusung barang yang dah dibeli dari depan sampai ke belakang pastu dah berat tangan nak kena patah balik ke depan.. Kan menyusahkan diri tu namanya hehehe..



Barang pertama yang aku beli ialah buah pear.. Buah ni memang kegemaran aku.. Sedap macam makan buah jambu je hehehe.. Tapi takde lah beli banyak-banyak cukupla setakat 5 biji buat makan seorang diri.. Lepas beli buah aku pegi kat tempat orang jual pakaian pulak.. Ermm nampak macam ada yang berkenan je.. Belek punya belek.. Tengok punya tengok aku pon sambarlah 2 helai baju ngan seluar.. Ala buat survenior untuk diri sendiri.. Ada la cop tulisan Sarawak.. Hahaha korang nak tau tak.. Selama 8 tahun aku duduk sini mana penah aku beli baju ada cop Sarawak ni.. Bila dah last-last nak posting ni baru tergerak nak beli.. Buat kenangan cewahh hahaha.. Tahpape je aku ni.. Poyoss..

Ikan Terubuk  Masin Mengikut Saiz Dan Harga
Ermm apa lagi aku nak beli ek.. Ronda-ronda lagi lah.. Wah apa yang kecoh-kecoh ni.. Laa orang jual terubuk masin rupanya.. Hehehe ginilah ragam diaorang setiap hari sebab nak tarik pelanggan beli ikan terubuk masin kat gerai masing-masing.. Macam-macam gelagat ada.. Tapi aku takde la nak beli just saje tengok-tengok.. Kebiasaannya aku akan beli ikan terubuk masin ni bila time nak balik kampung kat Johor je.. Tu pon sebab mak aku yang kirim.. Sebut pasal mak aku ni.. Selalunnya kalau time nak balik cuti raya barang yang paling suka mak aku kirim ialah ikan terubuk masin dengan udang kering merah.. Memang tak miss lah aku beli bila time nak balik kampung.. Kalau beli udang kering tu kompem sekilo.. Tapi lepas aku posting nanti mesti dah takde lagi benda-benda ni semua untuk aku bawak balik kampung kan..


Tu Dia.. Macam-macam Perisa Kek Lapis Ada..

Buah Kana Ke Ni?..
Korang kenal ke buah apa kat gambar atas tu.. Hehehe yang ni la buah dabai atau orang Sarawak kata buah dabe.. Orang semenanjung mesti tak kenal or tak penah tengok buah ni kan kecuali yang penah datang dan duduk sini.. Buah ni sedap dimakan bila dibuat ulam atau dibuat nasi goreng.. Kalau aku pulak selalunya aku makan gitu je tak pun buat ulam.. Rasanya sedap dan berlemak.. Cara nak makan senang je.. Cuci bersih-bersih pastu kupas skit kulitnya kemudian rendam dalam air panas sampai buah tu lembut.. Bila dah lembut tu aku tuang skit kicap masin dan terus makan la pe lagi.. Hahaha senang je kan (",).. Paling Famous buah dabai dari Sibu.. Tapi harganya pun mahal sikitla sebab dabai sibu dah terkenal antara dabai yang terbaik.. Dabai pun ada gred taw.. Buah ni aku tak beli pun petang tadi.. Saje nak tunjuk kat korang hehehe jangan marah e..

Tangan pun dah penuh dengan barang.. So sebelum balik aku singgah sat kat Khan Sahabat Cafe pekena murtabak ayam.. Maklumlah blom makan tengahari lagi.. Tapi kurengla dia masak.. Kari dia pun kureng.. Erm layan je la buat alas perot.. Kebetulan nak terus balik pun hujan tengah turun renyai-renyai.. Selesai je makan aku terus cau sebab hujan pun macam dah berenti.. Harap-harap perjalanan balik ni janganla kena hujan..

Tapi memang dah nasib aku la agaknya.. Sesampainya aku kat BDC hujan pun turun dengan lebat.. Adoi nya pun basah la aku jawabnya ni.. Sempat pakai baju hujan je aku petang tadi.. So secara automatiknya baju je yg kering tapi seluar habis lencun hahaha.. Akhirnya tepat jam 6 petang sampai jugak aku kat bilik.. Alhamdulilah..

Akibat keletihan merempit kapcai sampai ke Kuching sambil rehat-rehat aku pun tertidur.. Zzzzzzzzzzzz




1 ulasan: